Vihm, lörts, jäide, muda, pimedus – ka kõige kirglikum jalgrattur peab sügisel ja eriti talvel üles näitama kindlameelsust ja vastupidavust, et jalgratast mitte „põõsasse visata“.

Õige varustuse ja väikeste nippidega saab elektriratta sõitu nautida ka neil ebamugavatel kuudel kui ilm on üsna vilets. Veelgi enam, kui teed kõik õigesti siis aitab jalgrattasõit Sul end vormis hoida ja tervena püsida ka külmade kuude jooksul. Seda seetõttu, et sõit elektrijalgrattaga paneb südame tööle ja verd aktiivselt kehas pumpama, tugevdab immuunsust, leevendab stressi ning võib isegi säästa Sind järgmisest nohust. Bosch eBike Systems toob välja mõned näpunäited millele tähelepanu pöörata enne sõitu, sõidu ajal ja pärast seda.

elektrirattaga talvel sõitmas

Õige riietus ja varustus

Küllap oled kuulnud väljendit: „Pole olemas halba ilma on vaid valed riided.“ See põhimõte on endiselt aktuaalne ja kehtib ka siis kui oled tõeline visa hing ja otsustad sõita oma elektrirattaga aasta pimedamatel kuudel. Igaks elu (ilma) –juhtumiks oled valmis kui riietud kihiliselt. Alumine kiht peaks koosnema funktsionaalsetest rõivastest mis juhib keha niiskuse väljapoole. Tuule- ja veekindel ülerõivas tagab suurepärase kaitsekihi. Et vältida sõrmede külmetamist ja tagada pidurikangide tundlik käsitlemine tuleks soetada korralikud talvekindad. Kindlasti soovitame kasutada turvalist ja miks mitte ilusat kiivrit, aga talvel tuleks selle all kanda ka õhemat mütsi. Hea rattakiiver on mugavalt reguleeritav, seega peaks müts kiivri alla ära mahtuma küll. Kui külm talveõhk paneb silmad vett jooksma siis aitavad selle vastu kaitseprillid. Kui sajab vihma või lund siis ka sellele on olemas erinevaid lahendusi: näiteks leidub kaubandusest keepe, vihmamütse kiivritele, erinevaid kilepükse ja veekindlaid kaitsmeid jalanõudele. Selline varustus hoiab Su kuivana kuni jõuad sihtkohta.

Elektrijalgratta ettevalmistus sügiseks ja talveks

Isegi kõige paremast rattavarustusest pole kasu kui Su elektriratas pole heas vormis. Talvel on kindlasti eelised sellisel elektrirattal millel on laiemad rehvid ja neil võiks olla sees korralik turvis. Electra elektrirataste rehvidel on näiteks Kevlar turvis ja tänu sellele on rehvid palju torkekindlamad kui tavalised rehvid. Rehvi muster ei tohi olla liialt kulunud. Naastrehvidest on palju abi kui tee on jäine ja lumine.  Elektrijalgrattaga sõites ei pea muretsema vihma ja lompide pärast, sest need ei kahjusta kuidagi Bosch mootorit, akut ega teisi e-ratta komponente. Pikemateks sõitudeks miinuskraadidel on võimalik soetada neopreenist aku termokate.

Näe ja ole nähtav

Pimedal aastaajal sõites meie armsal Maarjamaal on eriti oluline, et e-rattur oleks teistele liiklejatele selgelt nähtav. Seadusega on ette nähtud nii tavalistele jalgratastele kui ka elektrijalgratastele järgmine lisavarustus nähtavuse parandamiseks: ees valge helkur, taga punane helkur ja vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur. Pimedal ajal või halva nähtavuse korral peab jalgrattal põlema ees valge tuli ja taga punane tuli. Electra elektrijalgratastel on LED-tuled juba standardvarustuses ja lisaks helkurribad rehvide mõlemal küljel. Nähtavuse parandamiseks võiksid seljas olla erksavärvilised ja helkuritega riided, sest helkurid tõesti parandavad ratturi nähtavust oluliselt.

Ole teadlik oma elektriratta võimsusest

Ettevaatlik ja tähelepanelik sõidumaneer elektrijalgratta sadulas libedal teel on ülioluline. Keerukate teeolude korral püüa vältida äkilisi pidurdamisi ja järske suunamuutusi. Lumel, jääl või langenud lehtede korral tuleks esipidurit kasutada pigem ettevaatlikult. Järskudes kurvides hoidu nii pidurdamisest kui ka pedaalide väntamisest. Libeda pinnase korral ära kunagi alusta sõitu mootori kõige võimsama režiimiga, Boschi mootoritel on see näiteks Turbo režiim. Kuigi rattaga sõites tuleks eelistada jalgrattateed (kui see on olemas), aga juhul kui rattatee ei ole lumest puhastatud siis kasuta pigem sõiduteed.

Tähtsad asjad peale sõitu

Kui oled oma elektrirattaga sügis-talvisel ajal sihtkohta jõudnud siis tõenäoliselt sooviksid Sa esimese asjana siseruumidesse minna. See on täiesti arusaadav. Siiski on mõned asjad mis tuleks kõigepealt teha:

  • kui pargid talvel oma e-ratta õue siis eemalda elektrirattalt aku ja hoia seda siseruumides (ideaalis temperatuuril 15-20 kraadi). See kehtib ka raami sisse peidetud akude kohta, näiteks mudelid Townie Path Go! , Vale Go!, Cafe Moto Go!. Bosch akud on disainitud selliselt, et neid oleks lihtne ära võtta ja tagasi panna olgu need siis raami peale kinnitatavad või raami sisse peidetud.
  • eemalda suurem mustus nagu sool, pori ja lumi kohe esimesel võimalusel peale sõitu. See hoiab mustuse kinnitumise ja kuivamise jalgrattale mida on hiljem päris tülikas puhtaks nühkida.
  • et Su elektriratas oleks ilmastikuolude eest kaitstud ja kestaks kaua siis võiksid talle leida koha garaažis, panipaigas või keldris. Kui Sul sellist hoiuruumi ei ole siis kasuta kindlasti jalgrattakatet.

E-ratta talvepuhkuseks ettevalmistamine

Kui Sa aga siiski otsustad kõige karmimateks talvekuudeks oma elektriratta puhkepausile jätta siis soovitame seda kindlasti puhastada ja kergelt määrida. Väike suts õli ketile ja sobiv määrdeaine metallist avatud osadele ning Su e-ratas tänab Sind kevadel sujuva stardiga. Aku ja displei tuleks elektrirattalt eemaldada ja hoida kuivas kohas toatemperatuuril. Oluline on, et aku täituvuse maht jääks seejuures vahemikku 30-60 %.

Kõige olulisemad punktid mida meeles pidada kui kasutad elektriratast talvel:

·         eemalda aku peale sõitu, vii see siseruumidesse ja paigalda see vahetult enne järgmist sõitu.

·         pikkadel sõitudel külma ilmaga kasuta aku termokatet

·         miinuskraadidega ole valmis selleks, et aku kestab vähem kui tavaliselt

·         hoia ja lae akut toatemperatuuril