Elekter on pikemat aega popp teema, sest kellele meist ei meeldi raha lugeda. Alailma ilmuvad artiklid erinevate võrdlustabelitega, alustades igapäevasest elektri tarbimisest ja lõpetades elektriautodest. 2019 augustikuises ajakirjas Tehnikamaailm arutles Juhan Habicht’i pikalt elektriautode teemal.
https://tehnikamaailm.ee/artikkel/loeme-raha-elektriauto-versus-sisepolemismootoriga-auto
Samuti räägitakse palju ka kliimaneutraalsusest. Kel segane teema vajab selgitamist, lugegu ka seda artiklit:
https://www.kliimamuutused.ee/uudised/mida-tahendab-kliimaneutraalsus
Kes aga tahab vähendada oma ökoloogilist jalajälge, võib viia end kurssi elektrijalgrataste tõusva trendiga.
Tõepoolest pakuvad need sõiduriistad viimasel ajal palju kõneainet. Need on põnevad, kõrgtehnoloogilised, vaiksed, uuenduslikud ja kohati ka staatuse sümbolid. Vaata, milliseid elektrirataste mudeleid pakub Electra: https://electrarattad.ee/elektrijalgrattad/
Näiteks Saksamaal on iga neljas müüdud uus jalgratas elektriline ja Hollandis müüakse juba aastast 2018 rohkem elektrijalgrattaid kui tavalisi jalgrattaid. Osad on isegi arvamusel, et mehaaniline jalgratas jääb peatselt muuseumi eksponaadiks. Päris julge väide, aga eks seda näitab aeg. Aga mingi võlu neis elektriratastes tõepoolest on.
Olen tegelenud elektrijalgrataste müügiga veidi üle aasta. Selle aja jooksul olen omanikelt uurinud, mis neile meeldib kõige rohkem elektrirattaga sõitmise juures.
Peamine väide on see, et saab punktist A punkti B ilma suurema vaevata. Sõitmise kergus – tunne, nagu oleks kogu aega tuul tagant ja tee kergelt allamäge tekitab kerget sõltuvust.
Huvitav on ka fakt, et enamus elektrijalgrattaga sõitjaid väitsid, et sõidavad rohkem, kui varem tavalise jalgrattaga. Tundub loogiline. Kilokaloreid kulub justkui vähem, aga seda kompenseerib pikem värskes õhus viibimise aeg.
Samuti meeldib e-ratturitele vabadus valida: kas vändata ise rohkem või lasta seda teha mootoril. Seega head valikud, kas pole?
Seda, et elektrirataste vastu tuntakse ka Eestis rohkem huvi, näitavad statistilised numbrid otsingumootorites. Kuna teema on huvipakkuv, otsustasin panna kokku nö korduma kippuvad küsimused.
Kui oled mõelnud, mis riistapuu see elektrijalgratas ikkagi on ja millega peaks arvestama, võib allolev info Sulle huvi pakkuda. Küsimuste korral võta palun julgesti ühendust: electra@electrarattad.ee, tel. 5093687. Või veel parem, tule proovisõitu tegema!
K: Kas ma pean elektrijalgrattaga väntama?
V: Tegelikult ei pea inimene elus midagi tegema, aga kui ta tahab Electra elektrirattaga sõita, siis oleks seda mõtekas teha. Rattal on väntamist assisteeriv mootor, mis ilma väntamata ei aktiveeru. Mootor annab väntamisel lisajõudu alates +40% kuni +300%. Kogu jõud sõltub valitud võimsuse režiimist ja mootori tüübist.
K: Kui palju ma saan sõita elektrijalgrattaga?
V: Keskmiselt umbes 75 km, aga oleneb asjaoludest:
- ratturi kaalt koos jalgrattaga ( mida raskem oled sa ise või sinu seljakott, seda rohkem energiat on vaja)
- mootori ja aku võimsus – kvaliteetne mootor säästab energiat ja suurendab sõiduulatust. Electra elektrirattad on varustatud nutikate Bosch mootoritega mis on turul absoluutne tipptegija.
- keskkond – tee kvaliteet, tuul, temperatuur mängivad väga olulist rolli
Ehk kui Sul pole seljakotti ja tuul on tagant, tee on allamäge ja sile ning õues on soe, on Su teekond ühe aku laadimisega tunduvalt pikem kui tingimused on vastupidised. Seega, sõltuvalt erinevatest tingimustest võib tegelik läbisõidu vahemik olla väga suur: 30-160km.
K: Milline on elektrijalgratta maksimaalne kiirus?
V: Põhimõtteliselt ei ole elektrijalgrattal kiirusepiirangut, aga mootor lõpetab assisteerimise peale 25km/h.
K: Kui kaua peab elektrijalgratta akut laadima?
V: Electra kasutab kahte tüüpi Bosch akusid: 400Wh ja 500Wh. Esimese variandi laeb 100% täis 3,5 tunniga ja teise 4,5 tunniga.
K: Kas akut saab ratta küljest ära võtta?
V: Jah, saab. Selleks ei ole tarvis mingeid spetsiaalseid tööriistu. Vajad vaid võtit (komplektis), et aku lukust lahti teha. Aku lukustus on lisatud turvalisuse eesmärgil.
K: Kas aku tuleb laadimise ajaks ratta küljest ära võtta?
V: Ei pea, aga võib võtta. Akut saab laadida elektriratta küljes ja võib ka laadida kui aku on elektriratta küljest ära võetud (näiteks kontori laual). Seega valik on Sinu!
K: Kas ma võin sõita oma elektrijalgrattaga kui sajab vihma?
V: Otseloomulikult, sest Electra mootorid ja akud on niiskuskindlusega IP 54 (tolmu ja pritsmete kindel).
K: Kas ma võin sõita elektrijalgrattaga talvel, kui on miinuskraadid?
V: Jah, kui end soojalt riidesse paned. Aga külma ilmakorral tuleb arvestada asjaoluga, et miinuskraadidega kahaneb aku vastupidavus oluliselt.
K: Kas talvel võib akut laadida õues?
V: Ei, kui temperatuur on alla 0C kraadi! Laadimiseks sobiv temperatuur on alates +1C kuni maksimaalselt +40C. Parim on akut laadida toatemperatuuril.
K: Kuidas pesta elektrijalgratast?
V: Elektriratta pesuga tuleks ettevaatlik olla. Kindlasti ei tohi seda pesta survepesuriga, sest see võib kahjustada elektroonilisi osi! Kui elektriratas on väga porine, soovitame puhastada suurema pori rehvidelt voolikust tuleva vee abil hoidudes mootorile ja akule otse vee peale valamisest ja seejärel puhastada niiske lapiga elektrijalgratta ülejäänud osad. Lõpuks tuleks pehme lapiga kuivatada mootor ja aku. Hea oleks ka seejärel õlitada ketti.
Ja alati võib ratta puhastamist usaldada spetsialistide hoolde!