Kui Sa töötad kontoris ja istud enamuse oma tööajast, teeb see kokku 8 tundi päevas ja 40 tundi nädalas. Sama palju kui tööajatabelis on kuus töötunde, on ka enam-vähem sama palju istumistunde. Kuigi neid keegi ei tasusta.🙂 Kohutav mõelda, et ühes kuus istud tööl vähemalt 160 tundi ja aastas ca 2000 tundi.
Mida teha, kui sport ei tõmba?
Ilmselt mõtled aeg-ajalt sellele, et peaksid rohkem värskes õhus liigutama. Oled isegi soetanud hooaja vingemad jooksutossud ja nägusad retuusid, aga ikka ei suju. Korra või paar oled need endale selga ajanud ja mõnel üritusel osalenud, aga see on ka kõik. Alati leiab mõne hea vabanduse, miks mitte trenni minna. Kord oled asportlane, siis pole piisavalt motiveeritud, siis aga kehv ilm või telekas hea film.
Alternatiiv?
Kõndimine? Miks ka mitte, sest see on vaieldamatult odavaim spordiala. Tuleb vaid ukseni minna, välja astuda ja … naasta tunni-pooleteise pärast.
Jalgrattaga sõitmine? Kui Sa pole just suuremat sorti spordimees või –naine, võiks sul olla vähemalt üks mugav linnajalgratas.
Kuidas mõjub jalgrattasõit sinu tervisele?
Mugavad linnarattad ja nö komfortjalgrattad või kruiserid sobivad suurepäraselt aeroobseks treeninguks.
Hea jalgrattaga sõites ei ole Sul üldse sellist tunnet nagu teeksid trenni.
Selline USA väljaanne nagu The Circulation Journal* on avaldanud uuringutulemused, et inimestel kes sõidavad regulaarselt jalgrattaga, esineb 15% vähem südameatakke (e infarkte) kui neil, kes rattaga ei sõida.
Teises uuringus leiti, et ainult 32 km jalgrattasõitu nädalas vähendab südamehaiguste riski tervelt 50 % võrra! Seega on tervisele väga kasulik juba see kui sõita iga päev kõigest 4-5km päevas. Ja olgem ausad, nii vähe Sa sõita ei viitsi eriti, kui Sul on vinge linnajalgratas.
Nippe ja soovitusi rattasõiduks
Accelerista toob ühes artiklis näiteks esile Soome UKK Instituudi* uuringu, mis käsitleb lühikese rattasõidu mõju tervisele ning selle tulemus kinnitab veelkord, et ka pool tundi pedaalimist võib enesetunnet otsustavalt parandada.
Noppisin samast artiklist pärit UKK Instituudi mõned head soovitused, et rattasõit ei oleks lihtsalt kasulik vaid ka mõnus:
- Oluline on, et tunned end sadulas mõnusalt – kehaasend võiks olla vaba, kuskil lihastes ei tohiks tunda lisapingeid.
- Avasta uusi teid! Iga päev ühte ja sama rada nühkides läheb asi igavaks, keha harjub ja soovitud kasu sellest ei tõuse.
- Kui vähegi viitsid, tee enne sadulasse istumist väike eelsoojendus – kasvõi paariminutiline reibas kõnd või võimlemine ning pärast rattasõitu venita ja painuta end, et lihastele puhkust anda ja pinged kehast “välja saada”.
- Jälgi rohkem enesetunnet ja vähem pulsikella. Pulsikell võib näidata aiateibaid, enesetunne ei valeta kunagi. See pidi olema mõnus pedaalimine, mitte hambad ristis surmasõit!
Füüsiline aktiivsus on osutunud tänapäeva kiires elutempos tõhusaks „ravimiks“. Mugaval linnajalgrattal vändata on sama mõnus kui kodus diivanil istuda.
Teisalt saad jalgrattal sõites suure hulga värsket õhku, näed ehk mõnda tuttavatki ja koged positiivseid emotsioone. Pärast tõded, et küll oli hea minna õue end liigutama.
No tõsiselt, miks mitte sõita igapäevaselt mugava linnarattaga?
Kui sõitma lähed, pane ilus ja praktiline kiiver pähe ja helkurid külge. Ohutus ennekõike!
Ole terve, ole nähtav ja ole silmapaistev!
*The Circulation Journal on USA väljaanne mis avaldab uurimissuundi, ülevaateid, artikleid ja muud südame-veresoonkonna tervise ja haigustega seotud infot, sealhulgas vaatlusuuringuid, kliinilisi uuringuid, tervishoiuteenuseid ja muid tulemusi käsitlevaid uuringuid.
*UKK Instituudi peamine eesmärk on edendada tervislikku eluviisi ja eriti tervist parandavat füüsilist aktiivsust ning vähendada kodus või vaba aja veetmisega seotud vigastuste arvu teadusuuringute, koolituse ja üldsuse teadlikkuse kaudu.
Kirjutas
Kairi