Kui oled inimene, kes hindab stiilset ja mugavat jalgrattasõitu, siis tõenäoliselt oled linnaratta-huviline. Linnarattaid on palju ja valik on väga suur. Kuidas leida omale parim linnaratas? Kui soovid oma linnajalgratta soetamise põhjalikult läbi mõelda, siis tasub uurida millised jalgratta pidurid sobivad sinu sõidustiili ja vajadustega kõige paremini.
Laias laastus jagunevad rattapidurid kaheks: käsipidur ja jalgpidur.
Jalgpidur ehk ka pedaalipidur pidurdab tagumist ratast, kui pedaale tagurpidi vändata. Jalgpidur on tihti linnaratastel, millel on rummusisene käiguvaheti. Jalgpiduri eelisteks on soodne hind ja vastupidavus. Tegu on kinnise süsteemiga, mis tähendab seda, et pori, liiv või lumi ei satu kunagi pidurite vahele ja seega on töökindel igasuguse ilmaga. Jalgpidur kestab aastaid ilma, et peaks seda hooldama.
Käsipidurid on pidurid mille hoovad asetsevad lenksu küljes.
Kõige rohkem on levinud on V-pidurid. Veel on caliper pidurid ja A-pidurid. V-pidur on tegelikult Simano kaubamärk. Üldistades võib öelda, et tööpõhimõte on neil kõigil sama, aga tehniliselt on lahendatud erinevalt. V-piduritega jalgrattaid on üsna palju, eelis on nende soodne hind ja lihtne parandamine või vahetamine. Samas peab arvestama, et käsipidurid vajavad aeg-ajalt hooldust. Sõltuvalt sõitmise intensiivsusest, aga vähemalt iga hooaja alguses, tuleks korra kindlasti sellised pidurid üle kontrollida. Tasuks vaadata, kas piduriklotsid ei ole liialt kulunud. Samuti võib piduriklotside vahele minna liiv, pori ja tolm. Seega tuleks neid puhastada, et pidurdamisel ebameeldivat üllatust ei tekiks. Tark ja mugav on see töö lasta teha jalgrattahoolduses.
Suuremaks läbisõiduks mõeldud linnarattad on tihti varustatud ketaspiduritega.
Ketaspidurid võiksid olla sinu linnarattal siis, kui sa sõidad jalgrattaga suurtel kiirustel ja palju. Kindlasti peaksid ketaspidurid olema elektrijalgratastel, sest nende kiirus võib olla päris suur. Seega turvaline ja tõhus pidurdamine on väga oluline, kui mitte eluliselt tähtis. Ketaspiduri eelis V-pidurite ees on see, et muda ja pori ei satu nii kiiresti piduritele. V-pidurid lähevad poriseks juba madalamast poriloigust läbi sõites, sest V-pidurid suruvad pidurdades ratta veljele, mis on maapinnale väga lähedal. Selleks, et ketaspidur poriseks läheks, pead sõitma ikka väga sügavasse porimülkasse. Ketaspidurid on kindlasti tõhusamad, kui pead pidurdama pikka maad järjest, näiteks mäest alla sõites.
Osadel linnaratastel on rullpidurid.
Rullpidurite suurim voorus on nende minimaalne hooldusvajadus. Kuna tegu on kinnise süsteemiga siis rullpidurite vahele ei satu pori ega tolm, rääkimata liivast. Seega pidurdavad tõhusalt ka siis kui sõidad märgades ja poristes tingimustes. Välimuselt on nad tagasihoidlikud ja ei riku ilusa linnaratta välimust. Rullpidurite kasuks räägib ka fakt, et tõsistes jalgrattamaades (eriti Hollandis) on suurel enamusel tänavatel sõitvatel linnajalgratastel just rullpidurid. Seega on rullpidurite kasutusmugavus ja töökindlus end tõestanud praktikas.
Kirjutas
Kairi