Millal jalgratas vajab rattahooldust?
Isegi kui Sa ei sõida jalgrattaga väga palju või oled nö „pühapäeva“ rattur, tuleks siiski teha rattahooldust vähemalt kord aastas. Kui sõidad jalgrattaga palju ja igapäevaselt, tuleb oma kaherattalist „sõpra“ poputada tihedamini. Ikka selleks, et ta Sind kauem teeniks. Näeb ratas kena ja stiilne välja – oled seda ka Sina! 😊
Kõige karmim aeg jalgrattale on vaieldamatult hooaja algus – varajane kevad. Varakevadel on teedel palju talvisest teehooldusest jäänud jääke- soola, liiva, graniidi puru. Need lõhuvad nii jalanõusid kui ka jalgrattaid. Sügisel on põhiliseks ebameeldivaks nähtuseks pori.
Ilmselt pole igaühel aega ega tahtmistki tegeleda kriuksuva ratta ja kahtlast häält tegeva käiguvahetusega. Seega võib jätta sellised tööd alati proffidele.
Korras jalgratas peab sõitma hääletult. Kuuldes mingit naginat, loginat või lausa kolksumist, tuleb teemaga tegelema hakata ja selleks oleme olemas meie.
Märgid, mis näitavad, et jalgratas „hüüab“ hoolduse järele:
- Jalgratas teeb „häält“ – väntamisel ratas kriuksub või lausa kolksub.
Sa võid tunda väntamisel ka väikest jõnksatust. Proovides pedaale veidi loksutada ja kui need kasvõi natuke loksutamisele järgi annavad, on selge märk sellest, et keskjooksu laagrid on kulunud. Asendame vanad laagrid keskjooksul „tutikatega“ ja jalgratas väntab jälle nagu uus.
- Käiguvahetus on raskendatud või ragiseb.
Käikude vahetamisel peaks olema kuulda ja tunda kerget klõpsatust. Kui aga käikude vahetamisel pead rakendama jõudu ja käiguvahetus pole enam täpne ning on kuulda raginat, võivad käiguvahetust reguleerivad kaablid olla välja veninud või liialt hõõrdunud.
Võib ka juhtuda, et käiguvahetus on paigast ära. Seda on iseenesest suhteliselt lihtne reguleerida, aga nagu ikka, on vaja selleks teadmisi. Meie saame selles osas kiiresti aidata!
Käiguvahetuse probleeme võivad tekitada ka kett ja kassett. Nagu me teame, siis kõik siin ilmas kulub ehk kui oled oma jalgrattale kõvasti „hagu andnud“, vajab ka kett ja kassett mingil hetkel välja vahetamist. Kett ja kassett võivad olla käikude „libisemise“ põhjustajateks.
- Pidurdamine võtab rohkem aega/maad, kui oled arvestanud.
See on juba suurem muretsemise koht, kas pole? Kui pidurid ei võta siis võib olla kaalul ei rohkem ega vähem kui Su enda elu. Turvalisus ennekõike ja seda tuleb kohe kontrollida!
Piduriklotsid hakkavad varem või hiljem kuluma ja pidurdamist juhtivad kaablid võivad välja venida. Piduriklotsi ja velje vahele sattunud pori ja mustus pärsib ka pidurdusjõudu.
Rullpiduritel on seevastu eelis, sest see on kinnine süsteem ja seetõttu jääb ka liiv ja tolm sinna sattumata. Rullpidureid võib pidada praktiliselt murevabaks.
Ketaspidurite tõhusust võivad vähendada tolm ja ülipeened liivaosakesed, sattudes pidurdussüsteemi vahele.
Kokkuvõtteks peaksid pidurid sundima jalgratta kiiresti peatuma juba kergel pidurikangi vajutamisel. Vastasel korral ei maksa sellega aega viita ega ise jännata vaid on mõistlik kohe hooldusesse pöörduda!
- Mutreid ja polte on raske lahti keerata.
Kui üritasid sadula kõrgust reguleerida ja vaatamata jõupingutustele ei õnnestunud mutritki lahti keerata, vajad abi! Mõtlesid, et edasijõudnud rattaentusiastina reguleerid ise kahvli laagrit, aga kuuskantvõti ei liikunud millimeetritki? Pole mingi ime, kui hoiad oma jalgratast sõltumata ilmast pidevalt õues ja jalgratas on määrdeõli pudelit näinud vaid väga kaugelt. Kui kokku saavad niiskus ja raud, juhtub mis? Teadagi – punti tuleb rooste. Ülalmainitut saab üsna hõlpsasti ära hoida kasutades sihtotstarbeliselt ja regulaarselt määret. Selleks ongi rattahooldus!
- Ratta velg ei ole enam päris ümmargune.
Kui veljel juba suurem „kaheksa“ sees, siis see ei jää loomulikult märkamata. Teisalt võib väiksem veljekõverus märkamata jääda. Kui oled kogemata suuremast august või äärekivist kolinaga üle põrutanud, tasub velg üle kontrollida. Tõstes ühe käega jalgratast üles ja lükates teise käega velge liikuma, peab otse vaadates see ideaalselt sirgelt jooksma. Kui vähegi tundub, et velg külgedele loperdab, tuleb koheselt hooldusesse tulla. Seda on veel võimalik parandada, aga kui sellise kõvera veljega pikalt sõita, on tagajärjed pöördumatud. Sellisel juhul ei jää muud üle, kui velg maha kanda ja asendada uuega. Ja see on juba tunduvalt suurem kulutus.
Mida siis soovitada? Selleks, et jalgrattaga kaua ja mõnuga sõita, tuleb tema eest hoolitseda. Ja kui ise spetsialist pole, tule meile! Meie jalgrataste eest kannavad hoolt suurte kogemustega rattahoolduse profid. Hooldusele saad aja broneerida siit.
Kirjutas
Kairi