Elektrilised liikumisvahendid on hetkel vägagi kuum teema. Lisaks tõuksidele ilmub tänavatele üha rohkem ka elektri jõul liikuvaid jalgrattaid. Aga millised on elektrirataste mured ja probleemid peale seda, kui need on mõnda aega juba sõitnud? All tulebki juttu viiest teemast, millega meie poole kõige rohkem pöördutakse:
1. Elektriratta Aku kärssab või lausa särtsub!
Meie poole pöördutakse elektriratastega seotud probleemide ja küsimustega sageli. Näiteks helistas üks naisterahvas murega, et mida teha, kui elektriratta aku särtsub? Selline aku tuleb välkkiirelt elumajast välja toimetada muidugi!
Liitiumit sisaldavad akud võivad lühise tõttu ise süttida, kui niiskus aku sisse pääseb. Seetõttu peab nendega õige hoolikalt ümber käima. Seega olin vägagi üllatunud, kui kuulsin, et särtsuma hakanud aku on endiselt veel toas.
Kui aku oli kenasti välja viidud ja suurem oht elimineeritud, esitas naine järgmise küsimuse: “Kas te saaksite selle aku ära parandada?”
Selle küsimuse peale tõusid mul juuksed püsti! 🙂 Juba kärssama läinud akusid ei tasu parandada kasvõi juba enda ohutuse pärast. Igal juhul tuleks uus aku osta ja vana jäätmejaama viia, sest akus sisalduvad mürgised ained on ohtlikud.
“Olgu, müüge mulle siis uus aku.”
“Ok, ja milline aku või rattamudel Teil on?”
“Ei tea, kuskilt internetist tellitud.”
Vot siin see mureallikas pesitsebki. Sellistel puhkudel on inimestest päris kahju kohe, sest tundmatute tootjate akusid ja varuosi ei ole kusagilt võtta.
2. Kus saab parandada elektriratta mootorit ja akut?
“Kas te müüte akude parandamiseks elemente? Mul tuttav oskab akusid ise parandada!” –
“Elektriratta aku läks peale paari aastat kasutamist nässu ja enam ei võta voolu sisse.” –
“Kas te saate parandada mu Hiinast pärit elektriratta mootorit?”
Selliste küsimuste ja muredega pöördutakse meie poole vähemalt kord nädalas, aga neid me kahjuks aidata ei saa. Hiinas toodetud soodne, kuid tundmatu brändi elektriratas võib inimestele tunduda esmapilgul päris ahvatlev. Hinnavahe võib olla tuhandeid eurosid. Siiski on neil ratastel üks suur miinus: varuosi on neile oluliselt raskem saada ja nende parandajaid on võrdlemisi keeruline leida. Vähetuntud elektriratta tootja aku ja mootor võivad olla unikaalsed ja sellistele e-ratastele varuosi leida pole sugugi lihtne.
3. Kust saab osta elektrijalgrattale uue aku või mootori?
Juhul, kui Sul on kvaliteetne elektriratas, ei ole sul tõenäoliselt tarvis kumbagi enne, kui oled oma elektrirattaga läbi sõitnud 75 000 kilomeetrit ehk poolteist korda ümber maakera! Näiteks Boschi mootoritega Electra elektrilised linnarattad võivad just nii palju sõita, enne kui aku kaotab oma mahutavuse ja mootor hakkab ilmutama väsimuse märke.
Electra elektriratastel ei parandata ei akut ega mootorit, probleemi korral vahetatakse need täiesti uute vastu. See välistab olukorra, et elektriratta omanik peaks mitu korda oma e-rattaga edasi-tagasi remondis käima. Akude garantii on 2 aastat või 500 laadimist. Kvaliteetne Boschi aku kestab ligi 2500 laadimist.
4. Miks elektrirattal vändad on?!
Kuigi elektrirattad pole enam midagi uut, leidub ikka ja jälle segadusse sattunud inimesi, kes küsivad, et miks elektrirattal vändad on. “Kus on gaas?” – Sellinegi küsimus tekib aeg-ajalt mõnel värskel elektriratta huvilisel.
Teeme nüüd puust ja punaseks. Elektriratas ei ole päris sama asi mis motoroller või elektritõuks. Elektriratas sarnaneb ehituselt tavalisele jalgrattale, küll aga on sinna lisatud aku ja sõitu toetav ehk assisteeriv elektrimootor. Sõidu alustamiseks tuleb pedaale vändata ning elektriline süsteem annab hetkega lisajõudu alates +40 kuni +300% sõltuvalt valitud režiimist ja mootori tüübist. Jõud, mida mootor rakendab väntamise abistamiseks, sõltub valitud võimsuse režiimist ja mootori tüübist.
5. Elektrirattaid on laias laastus kahte tüüpi: keskjooksumootoriga ja rummumootoriga. Mis on nende kahe vahe?
Keskjooksumootoriga jalgratas on mõnevõrra nutikam ja sujuvam. Nimelt on keskjooksumootor varustatud sensoritega, mille abil suudab see vastavalt väntamisele täpselt välja arvutada, kui palju jõudu peab mootor rakendama mugavalt edasiliikumiseks. Kui sõitja väntab tugevamalt, siis annab ka mootor rohkem jõudu juurde, ning kui sõitja vajutab vaid kergelt pedaale, siis annab ka mootor vähem jõudu juurde. Sellest tulenevalt on keskjooksumootorid ka pisut kallimad, aga samas palju sujuvamad.
Rummumootoriga rattal on aga see-eest kolm lihtsat sõidurežiimi, mille järgi see kindla hulga jõudu annab: nõrgem, keskmine ja tugevam abi. Kuna rummumootor on olemuselt natuke lihtsam, on ka selle hind võrreldes keskjooksumootoriga taskukohasem. Aga mõnusa sõiduelamuse tagab kindlasti ka rummumootoriga elektrijalgratas.
Ära hüppa mõttetult iga valgusfoori ees elektriratta sadulast maha ja siis jälle sadulasse!
Kui plaanid soetada elektrijalgratta peamiselt linnas sõitmiseks, siis on kõige olulisem mugav sõiduasend. Sirge seljaga sadulas istudes näed, mis sinu ümber liikluses toimub ja see tagab ohutuma sõidu. Õige sõiduasendi puhul ei vaju ka su keha raskus lenksule (juhtrauale), mis võib pikemal teekonnal käed ära väsitada või isegi seljale liiga teha.
Electra elektrirataste kõige olulisemad elemendid on raam ja pedaalide asukoht. Me kõik teame, et ratta sadul tuleb sättida nii, et jalad oleksid väntamisel all asendis sirged. Samas linnas sõites peame me tihti valgusfooride ja ülekäiguradade ees peatuma ning rattalt maha hüppama, mis võib tihedas liikluses muutuda päris tülikaks.
Electra elektrijalgratastel on pedaalid viidud ettepoole, mis võimaldab lasta sadula allapoole, aga vändata ikka nii, et jalad lähevad sirgeks, samas ei pea seisma jäädes sadulalt iga kord maha tulema.
Parimatel elektrilistel linnaratastel on näiteks “käed vabad” süsteem, mis võimaldab rattasõidu ajal telefoniga rääkida või muusikat kuulata käsi lenksult tõstmata, ning ei puudu ka kaasaegne navigatsioon, mis tunneb kohalikke kergliiklusteid ja juhatab sind kõige mugavamalt kohale. Mugav, kas pole? Aga mitte ainult – see on ka turvaline.
Electra tootevalikust leiad hulga eri hinnaklassis mugavaid ja stiilseid elektrirattaid. Electraga saavad sõita ka need inimesed, kes on pidanud terviseprobleemide tõttu jalgrattasõidust loobuma. Rohkem elektrirattaid leiad SIIT!
Kirjutas
Kairi